De eerste dag bij een nieuwe baan: hoe kom je bij het team?

vacatures

Het is altijd moeilijk om te wennen aan een nieuwe omgeving, nieuwe interne regels. Bij het starten van een nieuwe baan ervaren veel mensen de grootste stress, niet uit angst dat ze taken niet aankunnen, maar uit angst, zoals hun collega’s die zullen ervaren. Hoe u uw nieuwe baan aanpakt, zodat u zich snel op uw gemak kunt voelen bij werktaken, een goede indruk op uw collega’s kunt maken en ervoor kunt zorgen dat mensen u serieus nemen?
Eerste dag

Traditioneel wordt een nieuwe medewerker door de leidinggevende aan collega’s voorgesteld. Het is goed als het bedrijf klein is of als er regelmatig algemene vergaderingen zijn. Dan gaat de kennismaking met anderen sneller. Als je voor een bedrijf gaat werken, wees dan voorbereid om binnen een paar weken nieuwe collega’s te leren kennen, niet alleen via de manager, maar ook tijdens het oplossen van problemen.

Op de eerste dag is het belangrijkste om kennis te maken met uw naaste collega’s, met wie u nauw zult moeten samenwerken. Probeer ze te onthouden. Beter nog, noteer wie de naam is en wie waarvoor verantwoordelijk is.

Als u iemands naam bent vergeten, vraag het dan die dag opnieuw. Het is volkomen normaal om iemand te vergeten als je binnen een paar uur aan twintig mensen bent voorgesteld.

Als het in het bedrijf gebruikelijk is om te communiceren in een algemene werkchat of in een groep op een sociaal netwerk, zorg er dan voor dat je daar wordt toegevoegd. Vraag je baas hierover. Vraag om u de documenten te laten zien die het werk van de afdeling of u persoonlijk regelen, indien van toepassing. Zo hebben redacties meestal een redactioneel beleid, terwijl ontwerpstudio’s duidelijke standaarden en life-hacks hanteren.

Vraag uw collega’s of het kantoor een eetkamer of keuken heeft en waar ze dineren. Het is het beste om de eerste dag met hun gezelschap te lunchen, ook als u dat in de toekomst niet van plan bent. Bespreek tijdens de lunch algemene onderwerpen: wie woont waar, hoe lang gaan ze naar het werk en andere neutrale kwesties.

Eerste week

Uw belangrijkste taak voor de eerste week in de communicatie met collega’s is om iedereen te onthouden, te begrijpen wie wie is en hoe u met hen omgaat. Collega’s moeten u ook onthouden en begrijpen met welke problemen ze contact met u kunnen opnemen.

Schep niet op en wees niet slim. Je moet je talenten niet pushen als je jezelf op de een of andere manier meer ervaren dan je nieuwe collega’s vindt. Zelfs als u echt uw professionaliteit wilt tonen, neem dan eerst een meer oplettende positie in en geef uw mening binnen redelijke grenzen, vooral als niemand ernaar heeft gevraagd. Het is veel belangrijker om te bewijzen dat je geïnteresseerd bent in werktaken, dat je niet aan het rommelen bent, maar de processen bekijkt en nieuwe dingen leert – dit zijn de belangrijkste tekenen van een echte professional in elke functie.

Vragen stellen. De belangrijkste communicatieregel voor de eerste week: “Als je het niet weet, vraag het dan.” Vraag naar alles wat u zelfs maar de minste twijfel oproept. Zelfs als het u lijkt dat dit stomme vragen zijn, onthoud dan dat u een verwennerij heeft – u bent hier nieuw! Het is beter om erachter te komen hoe je het goed moet doen dan het willekeurig te doen. Iedereen om je heen is zich er terdege van bewust dat je een nieuwe medewerker bent en zij verwachten deze vragen van jou.

Komt u voor u in een nieuw vakgebied werken en begrijpt u de details van het bedrijf nog niet, vraag dan iemand van uw collega’s om u stap voor stap het proces uit te leggen. Het hoeft niet je baas te zijn of iemand ouder. Het kan handiger zijn om met uw werknemers of collega’s te praten. Na zo’n bijeenkomsten begrijp je meteen de processen: hoe alles gebeurt, hoeveel het kost, hoeveel tijd het kost om te implementeren. Als u een manager bent, kunnen alleen dergelijke gesprekken u helpen de processen die u voert te optimaliseren.

Schroom tijdens vergaderingen niet om in detail op te schrijven wat er wordt gezegd. In het begin zal er veel informatie zijn die mensen om je heen perfect begrijpen, maar voor jou – een donker bos. Dit is normaal: je bent hier nog niet zo lang geleden, je moet nog in veel nuances duiken om de interne processen te begrijpen. Dit geldt vooral voor grote bedrijven met een complex apparaat. Als er tijdens de bijeenkomst iets niet duidelijk is en u wilt de algemene discussie niet onderbreken met uw vragen, markeer deze punten dan voor uzelf en vraag collega’s om u na de bijeenkomst bij te praten. In een nieuwe kring zal er altijd iemand zijn die vanaf de eerste dagen met je meevoelt en afspreken tijd te nemen voor tips. Als u helemaal niet weet bij wie u terecht kunt voor hulp, vraag dan wie in uw team de vorige “nieuwkomer” was voor u – deze collega heeft nog verse herinneringen aan hoe moeilijk het was om aan de nieuwe omgeving te wennen, hij is het beste in staat om je gevoelens te begrijpen en, in plaats van alles, niet te negeren als je om hulp vraagt. Om een ​​collega niet van het werk af te leiden, is de gemakkelijkste manier om hem of haar te vragen om u tijdens de lunch te vergezellen en de opgebouwde vragen in een informele setting te stellen.

Feedback vragen. Het is niet nodig om elke dag je baas te benaderen met het verzoek om commentaar op je werk, dit is vervelend. Kom naar boven na de eerste week (je kunt een brief schrijven of vragen in de chat). Vraag de volgende keer om feedback na de eerste maand en daarna na drie maanden. Het is goed als het bedrijf al dergelijke bijeenkomsten met elke medewerker organiseert, bijvoorbeeld aan het einde van de proeftijd. Dit wordt meestal gedaan door de HR-afdeling. Tijdens dergelijke bijeenkomsten bespreken ze uw indrukken van het werk, geven ze u een objectieve beoordeling en schetsen ze samen mogelijke ontwikkelingswijzen en doelen voor het komende jaar. Maar zelfs als er geen dergelijke bijeenkomsten zijn, vraag de leider dan zelf om u te ontmoeten. Een adequate baas zal een nieuwkomer nooit ontslaan en zal tijd voor hem vinden.
De eerste maand

Let op uw collega’s. Kijk hoe ze zich gedragen, hoe ze werkproblemen oplossen, wat er in het team wordt geaccepteerd en wat niet.

Begrijp verantwoordelijkheid en maak onderscheid. Voer geen taken uit die anderen zouden moeten doen. Er zijn teams waar medewerkers proberen hun bedrijf naar een nieuwkomer te schuiven. Leer krachtig nee te zeggen als u zeker weet dat dit niet uw taak is. En, omgekeerd, verduidelijk met een directe vraag wiens taak het is, in geval van twijfel. In al lang bestaande teams is iedereen gewend aan wie waarvoor verantwoordelijk is, en de baas kan een taak “in de leegte” zetten, wetende dat de juiste persoon het oppakt. Als blijkt dat u in een bepaald geval zo iemand had moeten worden, omdat uw voorganger altijd met dergelijke taken te maken heeft gehad, maar niemand u hierover heeft geïnformeerd, dan maakt u zich hier natuurlijk niet schuldig aan. Maar een conflictsituatie is verzekerd.
Tips

Probeer je niet anders te gedragen dan normaal. Als je niet rookt, ga dan niet met collega’s naar de rookruimte. Als u denkt dat ze zakelijke kwesties bespreken, breng het onderwerp dan aan de orde in een werkchat, per post of tijdens een vergadering. In een gezond werkcollectief wordt het nieuws in de rookkamer niet herkend.

Gedraag je natuurlijk. Probeer geen grapjes te maken als u gewoonlijk liever naar de grappen van anderen luistert.

Wees beleefd. Observeer de rituelen die in het collectief zijn vastgelegd. Als je ziet dat collega’s een cadeau voor iemand op de afdeling verzamelen, bied dan aan om mee te doen. Kom niet met revolutionaire ideeën. Dit heet “met je eigen charter in een vreemd klooster” – en is niet welkom in een gevestigde groep.

Minder emotie. Probeer op het werk rationeel te denken in plaats van emotioneel. Er is iets gebeurd? Schakel uw emotionele reactie uit en zoek uit hoe u het probleem kunt oplossen. Blijf neutraal. Hoogstwaarschijnlijk zul je hier na een tijdje vrienden en bondgenoten vinden, evenals tegenstanders. Alles op tijd, maar blijf eerst neutraal. Het is mogelijk dat het team voortdurende conflicten en andere complexe relaties heeft die voor jou nog onzichtbaar zijn, en er zijn intriganten die je misschien meteen in dit voor jou totaal onnodige verhaal proberen te slepen.

Bemoei u niet met hun persoonlijke leven als u met collega’s communiceert. Ook over de uwe mag niet in detail worden verteld. Neem niet deel aan kantoorintriges en wees niet geïnteresseerd in roddelen, vooral niet als u in een vrouwelijk team werkt. Bied in plaats daarvan aan om plannen voor het weekend of een nieuwe film in de bioscoop te bespreken.

Eerste drie maanden

Gewoonlijk begrijpt u pas aan het einde van de proeftijd wie wie op kantoor is. De eerste drie maanden ben je een beginner. Hetzelfde werkt in de tegenovergestelde richting: collega’s begrijpen wat voor soort medewerker je bent, of ze je taken kunnen toevertrouwen en op jou kunnen vertrouwen. Gewoonlijk wordt u pas na drie maanden (en soms na zes maanden) serieus genomen, vooral als u een jonge professional bent.

Onthoud dat de mensen om je heen geen gedachten kunnen lezen en je nog niet perfect begrijpen. Probeer, terwijl je nog niet op dezelfde golflengte zit met je collega’s, je gedachten zo zorgvuldig en kalm mogelijk over te brengen op collega’s. Bedenk dat als u niet wordt begrepen, het geen dwazen zijn, en dat u het niet goed genoeg hebt uitgelegd. Wees pedant en leg het zo grondig mogelijk uit. Grappen kunnen overigens ook niet door iedereen worden begrepen, gevoel voor humor is een subjectief iets.
Vals consensuseffect

Dit is een van de belangrijkste fouten die een nieuwkomer in een team kan overkomen. Onze hersenen hebben de neiging om hun manier van denken te projecteren op degenen om ons heen. We gaan er automatisch van uit dat anderen op dezelfde manier denken als wij. Daardoor ontstaan ​​er misverstanden bij de overdracht van informatie – zowel mondeling als schriftelijk.

Leg de context van uw berichten uit wanneer u communiceert met collega’s in het nieuwe team. “Check your watch” om er zeker van te zijn dat je precies hetzelfde praat. Elk heeft zijn eigen kwaliteitsnormen, werktuigen, gewoonten.

Bedenk dat uw collega’s misschien heel anders denken. U kunt bijvoorbeeld denken dat de manager die de vergadering leidt na elke vergadering een korte afsluitbrief moet schrijven aan iedereen die de vergadering heeft bijgewoond. En in het bedrijf deed niemand dat voor jou. Bespreek de voordelen van dergelijke e-mails met uw collega’s om verwarring te voorkomen.

En het allerbelangrijkste. Je kwam naar dit bedrijf om te werken, en niet om nieuwe vrienden te maken, om te laten zien dat je grappen kunt vertellen en anderen kunt plezieren. Uw leidinggevende beoordeelt eerst uw functioneren. Probeer niet over te komen als iemand die u niet bent, wees natuurlijk en kalm, wees geïnteresseerd in wat er gebeurt, maar overschrijd uw persoonlijke grenzen niet. Dit is de beste manier om in elk team op uw plaats te komen.

https://www.vindazo.be