Google sprak over de belangrijkste trends van het verkoopseizoen

De herfst en vroege winter zijn een periode van sterke verkoop, het zogenaamde hoogseizoen. Runet-gebruikers gedragen zich op dit moment op een speciale manier. Google-analisten hebben statistieken geïdentificeerd die helpen om het gedrag en de interesses van mensen tijdens de periode van actieve aankopen te begrijpen. En online winkels kunnen deze gegevens gebruiken om hun omzet te verhogen.

Vraagfactoren

Het begin van de periode van toegenomen vraag valt op het einde van de vakanties, wanneer potentiële consumenten terugkeren naar het dagelijks leven en verschillende aankopen doen. De toename van de vraagintensiteit wordt op dit moment beïnvloed door vele factoren, waarvan de belangrijkste zijn:

  • voltooiing van vakanties;
  • Het nieuwe schooljaar;
  • presentatie van nieuwe producten op het gebied van elektronica;
  • uitgave van nieuwe kledingcollecties;
  • verkoopseizoen, Black Friday;

Elke gebeurtenis veroorzaakt een toename van de consumentenactiviteit, wat verkopers een goede gelegenheid biedt om een ​​groot aantal goederen en diensten te verkopen.

Verkoopseizoen – “Black Friday”

Het traditionele kerstseizoen in de VS, dat begint op Black Friday en eindigt met Kerstmis, kent een lange geschiedenis. De verkoop op de vierde donderdag in november (ongeveer Amerikaanse feestdag Thanksgiving) begon te worden geregeld in de 19e eeuw, maar de term “Black Friday” verscheen in 1966 in Philadelphia. Deze naam beschreef de situatie op de wegen, na Thanksgiving waren er serieuze files. Tegenwoordig vindt ongeveer 20% van alle detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten plaats tussen Black Friday en Kerstmis. Het totale aantal kopers in de afgelopen jaren is meer dan 200 miljoen mensen, de gemiddelde cheque is ongeveer $ 400.

Volgens de Google-zoekmachine is de interesse van internetgebruikers in Black Friday de afgelopen 5 jaar meer dan verdubbeld. In november 2019 werden meer dan 2 miljoen zoekopdrachten geteld die verband hielden met de vermelding van Black Friday. Ook werd opgemerkt dat ten opzichte van 2018 het aantal soortgelijke verzoeken met 15% is gestegen. Het is vermeldenswaard dat het gedrag van offline en online shoppers verschillend is. Dus in traditionele winkels wordt de middag als de meest actieve beschouwd, maar de piek van mobiele verzoeken valt in de avond.

Nieuwjaar

Het strategische marketingidee achter Black Friday is om een ​​verkooptrechter voor het nieuwe jaar te lanceren. Het is handiger en goedkoper om dit vanaf eind november te doen. Tegenwoordig kopen de meeste mensen spontaan cadeaus, een of twee weken voor de feestdagen. In de Verenigde Staten deden ze ooit hetzelfde, maar de reclameactiviteiten deden hun werk, straten en etalages begonnen steeds vroeger een feestelijk aanzien te krijgen.

Hoe zit het met de verzoeken? Tegenwoordig, in de periode vóór het nieuwe jaar, hebben drie van de vijf populairste zoekopdrachten op Google betrekking op cadeaus voor dierbaren:

  • wat een man te geven voor het nieuwe jaar (165 duizend verzoeken);
  • wat een meisje te geven voor het nieuwe jaar (110 duizend verzoeken);
  • wat te presenteren voor het nieuwe jaar.

Het is merkwaardig dat een week voordat het klokkenspel middernacht slaat en het jaar op de kalender de situatie verandert: verzoeken om cadeaus voor meisjes overtreffen de verzoeken om cadeaus voor jongens met 25%, en het hoogtepunt van dergelijke verzoeken valt op 31 december.

Hoe de consument tevreden stellen?

Dit jaar deed Google samen met Ipsos en Kantar TNS onderzoek naar Russisch consumentengedrag. Er werd vastgesteld dat een persoon tijdens het nemen van een aankoopbeslissing eerst het product zorgvuldig onderzoekt en de kosten ervan in verschillende winkels vergelijkt. Zo gaf 60% van de respondenten die aan deze studie deelnamen aan dat ze aandacht besteden aan de kenmerken van het product, en 53% bezoekt noodzakelijkerwijs verschillende sites om producten en de voorwaarden voor hun aankoop te vergelijken. Tegelijkertijd is het voor 52% van de bezoekers belangrijk dat de winkelier een handige, moderne website heeft en er duidelijk doorheen navigeert. Daarnaast schrijven de respondenten het volgende toe aan de belangrijke parameters die neigen naar een positieve aankoopbeslissing:

  • informatie over de kosten van goederen (zie het artikel “Waarom is het nodig om prijzen op de site aan te geven?”) – 54%;
  • online betalingsveiligheidsgarantie – 49%;
  • de mogelijkheid om producten uit verschillende categorieën op één site te kopen – 47%;
  • verschillende betaalmethoden – 47%;
  • beschikbaarheid bezorgservice – 43%;
  • gedetailleerde productbeschrijving met foto’s – 43%;
  • producten van hoge kwaliteit – 41%;
  • onafhankelijke beoordelingen van gebruikers – 39%.

Daarnaast is de vorm van interactie met de verkoper belangrijk voor moderne klanten. Zo geeft 39% de voorkeur aan webwinkels met meerdere communicatiekanalen. 44% merkte het belang op van verschillende loyaliteitsprogramma’s voor de klant. Snelle levering is ook belangrijk voor 37% van de respondenten, 35% merkte de noodzaak op om de aankomst van goederen te kunnen volgen en 67% beschouwde gratis verzending als een belangrijke aankoopvoorwaarde. Het is belangrijk op te merken dat steeds meer mensen smartphones gebruiken om te winkelen. In de loop van de enquête toonde 66% van de respondenten interesse in het gebruik van gadgets om goederen te betalen. 26% maakt er actief gebruik van en 40% is van plan er in de nabije toekomst mee te beginnen. Het is merkwaardig dat 49% van de respondenten aankopen doet op internet of informatie over goederen bestudeert met behulp van hun smartphone, terwijl ze in reguliere winkels zijn.

Deskundigen voorspellen dat het gebruik van gadgets in het winkelproces snel zal toenemen.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website ontwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/