Schrijver zijn zonder uitgever

Als schrijver mag je dankbaar zijn voor het internet. Het stelt je in staat om goed rond te komen zonder uitgever. Vroeger was het zo dat je zonder uitgever eigenlijk geen schrijver kon zijn. Nog altijd is dit een hardnekkige gedachte. Echter biedt het internet je veel meer mogelijkheden dan eerst. Boeken drukken, een nieuw publiek aanboren, je boek adverteren: het kan allemaal online. De kans op succes is tegenwoordig vele malen groter. Je kunt compleet onafhankelijk blijven en alsnog flink wat geld verdienen. Hoe dat zit? Lees snel verder!

Zelf boeken laten drukken

Zonder uitgever was het moeilijk om in grote oplages boeken te laten drukken. Echter zijn er tegenwoordig diverse online drukkerijen waarbij je terecht kunt. Hierbij kun je terecht voor één exemplaar, maar ook vele exemplaren zijn mogelijk. Vaak is het zo dat je een aangename korting krijgt hoe meer boeken je laat drukken. En dat is goed nieuws voor de schrijvers onder ons. Het kost natuurlijk nog wel een flinke som geld. Kun je hierop nog besparen? Het antwoord is: ja. Er is één online drukkerij die namelijk een hoge kwaliteit aanbiedt, maar tegelijkertijd de laagste prijs garandeert. Deze online drukkerij heet Ezbook. Binnen 3 stappen wordt jouw boek gedrukt. Je uploadt de PDF, geeft je voorkeuren aan (kaft, formaat, type papier) en je bestelt de boeken. Binnen 3 tot 5 werkdagen worden jouw boeken geleverd. En dat voor een zacht prijsje. Als onafhankelijk schrijver is een dergelijke online drukkerij onmisbaar.

Lees je in over marketing

Het internet is tevens een reservoir vol informatie. Een onderwerp waar je meer over zou kunnen lezen is marketing. Die kennis kan je nog van pas komen. Je boek marketen, promoten en adverteren is namelijk de weg om jouw boek aan de man te krijgen. Echter is dit nog best een uitdaging, want jouw concurrentie is groot. Niet alleen moet je opboksen tegen de boeken van gerenommeerde uitgeverijen, maar er zijn daarnaast diverse hoopvolle onafhankelijke schrijvers die ook met je concurreren. Door je in te lezen in uiteenlopende marketingtechnieken en deze optimaal te gebruiken, heb je een streepje voor op de rest.

Maak gebruik van social media

Een viral tweet is zo gecreëerd. Voor schrijvers zijn social media kanalen uitstekend om een publiek te bereiken. Hoe meer volgers je online hebt, hoe meer boeken je verkoopt. Door geestig, ludiek of scherp op de actualiteiten te reageren, ontstaat er al snel een online following. Wees niet te direct met reclame maken voor je boek. Mensen houden er niet van als ze iets opgedrongen wordt. Maar als je het subtiel aanpakt, kan social media perfect zijn om mensen te bereiken en je verkoop omhoog te stuwen. Zo kun je als schrijver zonder uitgever het meeste halen uit de innovaties van het internet.