Als eigenaar of manager van een agrarisch bedrijf sta je dagelijks voor uitdagingen. Een van de grootste uitdagingen, en misschien wel de belangrijkste voor jouw bedrijf, is het aannemen van een nieuwe medewerker. Door elke keer dat je met deze taak wordt geconfronteerd een wervings- en selectieproces te creëren en te volgen, kan je jouw kansen om de beste werknemer voor de baan aan te nemen aanzienlijk vergroten. Het kan zijn dat je wat lastiger sollicitanten krijgt in de agricultuur dan in bijvoorbeeld de economische sector of in de zorg. Hierdoor is het juist belangrijk dat je een goede vacature plaatst om de juiste mensen aan te trekken.
Een functieomschrijving schrijvenHet schrijven van een gedegen functiebeschrijving is een essentieel onderdeel van het wervingsproces. Een goede functiebeschrijving geeft potentiële werknemers een goed beeld van wat de functie vraagt en helpt hen dus om te beslissen of ze al dan niet solliciteren. Het eerste aspect van de functiebeschrijving is de tijd behoefte; bijvoorbeeld bepalen of de functie fulltime, parttime, seizoensgebonden of tijdelijk is. Om de baan verder te analyseren, kan het helpen om basisvragen over de taken van de werknemer te beantwoorden, zoals: Moet deze persoon lezen, schrijven, autorijden, machines bedienen, andere werknemers aansturen, enz.? Een werkgever mag vaardigheden niet als vanzelfsprekend beschouwen. De belangrijkste dingen om in gedachten te houden zijn de behoeften van jouw bedrijf. Pas als je bepaalt wat je van een medewerker verwacht, kun je de beste kandidaat werven en selecteren. Een goede recruitment voor agricultuur is dus zeer belangrijk. Voor zowel jouw bedrijf als voor de sollicitant.
Kandidaten lokaliseren en wervenNadat je een uitgebreide functiebeschrijving hebt gemaakt, is het tijd om het wervingsproces te starten. Er zijn verschillende populaire methoden voor werving. Enkele van de meest beoefende zijn: Interne vacatures, mond op mond, carrièrebeurzen, wervingsbureau voor agricultuur en uitzendbureaus. Geconcentreerde rekruteringsinspanningen zijn over het algemeen effectiever op de lange termijn dan een shotgun-aanpak waarbij de inspanningen verspreid zijn en willekeurige groepen mensen omvatten, zoals het adverteren van een herder positie in een nationaal industrie blad in plaats van een regionale krant. Welke wervingsmethode het beste past bij de behoeften van jouw bedrijf, de meest effectieve tool is een bedrijf hebben waar mensen voor willen werken. Een geweldige werkgever zijn, maakt het gemakkelijker om goede mensen te behouden en een reputatie op te bouwen als de favoriete werkgever.
CV’s evaluerenZodra het nieuws over de open positie is verspreid, zullen de cv’s binnenkomen. Een manier om jouw bedrijf te onderscheiden als een uitgelezen werkgever, is door elk cv te bevestigen met een korte e-mail. Zelfs als een sollicitant niet wordt gekozen voor de baan, zal hij of zij anderen waarschijnlijk vertellen over de professionaliteit van jouw bedrijf. Voordat je elk cv grondig evalueert, is het belangrijk om tijdsblokken in te stellen die je bij elke instelling kunt doorlopen. Terwijl je de cv’s doorleest, kan het helpen om ze in drie stapels te verdelen: één voor de kandidaten die je wilt interviewen; een voor de kandidaten die je mag interviewen; en één voor de kandidaten die je niet zult interviewen. |