Gebruik jij als ondernemer het internet om jouw producten of diensten aan klanten aan te bieden? Of je nu alleen een online shop hebt of die shop gebruikt als verlengstuk van je echte winkel, je zult uiteindelijk te maken krijgen met reviews. Heb je er al bij stilgestaan dat deze reviews je kunnen helpen om klanten tevreden te houden? Jouw kwaliteit waarborgen wordt met de feedback die je van klanten krijgt een stuk makkelijker. Je kunt namelijk inspelen op de commentaren en klachten die consumenten over je hebben door er actief mee aan de slag te gaan en zo op een professionele manier te beantwoorden.
Is het verstandig om reviews toe te laten op je eigen site?Veel bedrijven bieden kun klanten nog steeds de mogelijkheid niet om reviews op hun site achter te laten. Ondernemers en leidinggevenden zijn bij voorbaat voorzichtig als het gaat om het toelaten van mogelijke negatieve commentaren op de gang van zaken. Maar juist door ze te publiceren en klanten tijdens het bestelproces actief te stimuleren om dat te doen kun je hen direct vragen: Wil jij je mening achterlaten op onze site? Door de reviews en jouw reacties erop duidelijk zichtbaar op je site te plaatsen bied je nieuwe klanten op die manier duidelijk inzicht in de manier hoe jouw onderneming commentaren en klachten oppakt en verhelpt. Dat draagt ertoe bij dat je het gevoel van betrouwbaarheid bij klanten al direct vergroot.
Reviews op andere sitesNatuurlijk zijn er ook klanten die zich om welke reden dan ook niet durven te uiten op de site van de winkel waar zij een product of dienst gekocht hebben. Zij gebruiken voor het plaatsen van hun review liever een onpartijdige website of een review platform. Ook hier liggen er voor jou als ondernemer kansen door regelmatig dat soort sites in de gaten te houden. Op die manier kun je reageren als dat nodig is en klachten van klanten alsnog behandelen. Luister bij het aanhoren van een klacht wat een klant van je verwacht en biedt een oplossing die hem of haar bevalt. Als je het probleem naar behoren oplost kun je de klant altijd vragen de geschreven review te herzien of aan te passen.
Enkele tips voor tevreden klanten én goede reviewsZoals gezegd kun je klanten tijdens het bestelproces stimuleren hun mening te geven. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de mogelijkheid om een kaartje bij de bestelling van een klant te voegen. Zo kun je een klant bij het uitpakken van een bestelling op een persoonlijke manier bedanken voor de aankoop en vragen zijn of haar mening te geven. Natuurlijk kun je daar een beloning aan verbinden door bijvoorbeeld korting te geven op een volgende aankoop. Heb je nieuwe producten die je wilt verkopen? Laat ze dan eerst door een kleine groep consumenten testen, zodat je weet of het desbetreffende product bij jouw doelgroep past en aan hun eisen zal voldoen. De kans dat je er dan uiteindelijk negatieve reacties op krijgt wordt een stuk kleiner.
|