Vitamine D, wat moet je weten?

Vitamine D is een groep die oplosbaar is in vet. De belangrijkste vitamine D zijn vitamine D2 en vitamine D3. Vitamine D2 is terug te vinden in plantaardige vorm en vitamine D3 is terug te vinden in een dierlijke vorm. Vitamine is over het algemeen vrij eenvoudig te krijgen, want als je in de zon kom dan absorbeert je lichaam de zon en zo wordt vitamine D aangemaakt. In de winter betekent dit, vaak, echter wel dat de vitamine D in het lichaam tot een dieptepunt daalt. Dit komt doordat er weinig zon te vinden is in de wintertijd, in Nederland. Dit is ook de reden waarom mensen in een lichte winterdepressie komen en zich lusteloos voelen tijdens de winter. Er zijn ook nog andere factoren die een rol kunnen spelen waardoor vitamine D niet goed opgenomen wordt in het lichaam. Hierbij kun je denken aan aandoeningen va lever of nieren of andere erfelijke aandoeningen.

Vitamine D3 wordt gemakkelijker en beter door het lichaam opgenomen dan vitamine D2. D3 wordt dus vaak ook aanbevolen als een betere variant. Voor een vegetariër zul je sneller terecht komen bij vitamine D2, want vitamine D3 komt uit dierlijke bronnen. Er zijn verschillende merken die ook supplementen verkopen, zoals topvitamins.nl, om toch aan je dagelijkse hoeveelheid vitamine D te komen.

De Europese voedselorganisatie beheert de gezondheidsclaims die gedaan worden bij vitamine. De gezondheidsclaims die van legitieme aard zijn op het gebied van vitamine D zijn: vitamine D draagt bij tot normale opname en gebruik van calcium en fosfor, normaal calciumgehalten in het bloed, instandhouding van botten, spieren en tanden, zorgt voor een normale werking van het immuunsysteem en speelt een rol in het celdelingsproces.

Mocht je dus niet aan je hoeveelheid vitamine D komen dan is dat heel eenvoudig aan te vullen met behulp van supplementen.

Voor meer info : website bezoeken