Als er één ding is dat de wereld van vandaag hongerig is om te consumeren, dan is het wel de mode. Om de vraag bij te houden, zijn modemerken snel geneigd om de voorraad van winkels te overbevoorraden en de grillen van het winkelend publiek te bevredigen. Daarna gooien ze hun collecties net zo snel weg om ruimte te maken voor het volgende ‘microseizoen’. Zo snel werkt de mode in een notendop. De wereldbevolking is sinds 1970 ruwweg verdubbeld, maar de groei van de mode heeft die groei meermaals overtroffen. Met een jaarlijkse consumptie van ongeveer 80 miljard nieuwe kledingstukken over de hele wereld, een stijging van 400% sinds 2000, passen we niet alleen de bevolking aan. De effecten van deze onverzadigbare honger naar mode hebben extreme gevolgen voor mens en milieu. Laten we eens kijken hoe de mode zich versneld heeft ontwikkeld. Snelle mode heeft drie belangrijke componenten vanuit het perspectief van de consument: het is goedkoop, het is trendy en het is wegwerpbaar. Het maakt het kopen van kleding in een impuls gemakkelijk en betaalbaar. Shoppers worden aangemoedigd om het hele jaar door regelmatig hun kledingkast te vernieuwen om zo de steeds veranderende trends bij te houden. Vanuit zakelijk oogpunt is de groei van de mode afhankelijk van een hogere productie en lagere productiekosten. Het overtreft ruimschoots de klassieke seizoenscollectie. In plaats van collecties die vier keer per jaar uitkomen, introduceren sommige snelle modemerken nieuwe trends die de catwalkstijlen op de verkoopvloer even vaak als meerdere keren per week nabootsen. Wil jij hier niet aan bijdragen en heb je liever biologische kleding die niet door kinderen is gemaakt of in slechte omstandigheden? Kijk dan eens in de eerlijke kleding webshop van ADUH en vindt de leukste ontwerpen die zorgvuldig en verantwoord zijn gemaakt. |