Zicht op de toekomst met automatische programma’s voor inkoopadvies

De technologie heeft ons leven gemakkelijker gemaakt. En nog steeds wordt nieuwe technologie ontwikkeld die ons leven nog gemakkelijker maakt. Technologie is dan ook niet meer weg te denken uit onze samenleving. We gebruiken techniek om ons leven makkelijker te maken doordat ons dingen uit handen worden genomen in zowel ons persoonlijke als ons professionele leven. Ook inkopers maken steeds meer gebruik van specialistische computerprogramma’s zoals EDI en MRP om een beter inkoopadvies aan hun cliënten te kunnen verstrekken. Met deze programma’s zijn inkopers in staat om verkoop-, inkoop, en producties aan elkaar te koppelen en zo een beter inkoopadvies te geven met betrekking tot de toekomst. Het opstellen van een inkoopadvies gaat ook een stuk sneller doordat een inkoper niet eerst alle informatie nog bij elkaar moet gaan zoeken. In plaats daarvan zijn alle belangrijke cijfers al opgenomen in het computerprogramma.

 

Het effect van relaties bij inkoopadvies tussen de inkoper en de leverancier

Doet u het liefst zaken met iemand die u graag mag of iemand die u niet graag mag? Dat antwoord ligt natuurlijk zeer voor de hand. En zo gaat het vaak ook in het contact tussen inkoper en leverancier bij inkoopadvies. In het inkoopadvies schuilt hierin echter ook een valkuil. Als inkoper is het namelijk belangrijk om een zekere mate van rationaliteit en objectiviteit in het oog te houden. Veel bedrijven kiezen tegenwoordig dan ook voor een inkoopbureau dat onafhankelijk een oordeel kan vormen over de beste leveranciers. Een goede relatie tussen inkoper en leverancier is zeker belangrijk maar er zal altijd gedacht moeten worden vanuit de prioriteiten vanuit het bedrijf en niet vanuit persoonlijk oogpunt.

 

Strategisch inkoopadvies als middel voor beleidsbepaling van een organisatie of bedrijf

Wanneer een inkopadvies zich richt op de inkoopstrategie van bedrijven in relatie tot goederen of diensten, dan spreken we van strategisch inkoopadvies. Dit inkoopadvies kan zich richten op de soort leveranciers die worden benaderd, maar kan bij een andere strategie, zoals kosteneffectiviteit, zich ook richt richten op bijvoorbeeld kostenbeheersing. Deze vorm van inkoopadvies kan toegepast worden in iedere markt, ongeachte het product of de dienst die wordt aangeboden. Het gaat immers om de strategie erachter, welk speerpunt wordt door een bedrijf of organisatie belangrijk gevonden. En of die strategie dan wordt toegepast in een bedrijf dat grondstoffen verkoopt of een uitzendbureau dat vooral diensten aanbiedt, maakt dan niet zoveel uit.

Voor meer info : website bezoeken