The Alternative
Image default
Woning en Tuin

4 tips voor een opgeruimde thuiswerkplek

De afgelopen twee jaar zijn steeds meer mensen meerdere dagen in de week thuis gaan werken. De verwachting is ook dat deze trend zal doorzetten de aankomende jaren. Het thuiswerken betekent ook dat mensen in een huis een thuiskantoor moeten inrichten. Dit is belangrijk om het werk en privé gescheiden te houden en het is ook belangrijk voor de gezondheid. Nu weet iedereen wel dat je een goed bureau en een bureaustoel nodig hebt, maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat de thuiswerkplek opgeruimd is? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een rommelige werkplek negatief invloed heeft op de concentratie en prestatie van de werkende persoon. Verder blijkt ook dat het zorgt voor stress en dat het kan zorgen voor klachten aan de gezondheid.

De vraag is nu wat kan jij doen om een opgeruimde thuiswerkplek te creëren? Om je te helpen zijn er in dit artikel 4 tips opgesomd en toegelicht.

1e tip: Alleen plek voor essentiële spullen

Het is natuurlijk logisch dat je de thuiswerkplek een beetje wilt aankleden om wat sfeer te creëren. Hier is niks mis mee, maar het gaat nog wel is mis met de hoeveelheid decoratie die wordt gebruikt. Op het bureau wil je eigenlijk alleen de spullen hebben liggen die je nodig hebt voor het werk. Alle zaken erom heen zijn afleiding en zorgen voor een rommelig bureau. Kies er daarom voor om een enkel fotolijstje en een plant neer te zetten en de rest van de ruimte aan de werkspullen te geven.

2e tip: Maak schoon aan het eind van de dag

Na een lange dag werken ben je vermoeid en heb je niet zo zin meer om allerlei dingen te ondernemen. Toch is het schoonmaken aan het eind van de dag zeer belangrijk. Even de glazen opruimen en een klein doekje over het bureau kan al een enorm verschil maken. Doe je dat niet, dan zal je de dag daarna op dezelfde werkplek in de rotzooi van gisteren zitten. Dit werkt niet motiverend en het kan ook nog voor geuren zorgen waar je niet op zit te wachten. Zorg er dus voor dat je aan het eind van de dag een klein doekje over het bureau doet en ga dan één keer per week een keer grondig langs.

3e tip: Zorg voor voldoende opbergruimte

Voor het werken zal je ook verschillende spullen nodig hebben. Denk aan documenten, schrijfwaar, elektronische apparaten en andere spullen. Dit heb je niet ieder moment nodig op de dag en daarom is het belangrijk om te zorgen voor opbergmogelijkheden. Voor documenten kan je bijvoorbeeld denken aan een papierrekje op het bureau of een ladeblok onder het bureau. Voor andere spullen kan je denken aan een kolomkast in de werkruimte of aan een archiefkast. Er zijn verschillende opbergmogelijkheden te vinden die je kunnen helpen bij een opgeruimde werkruimte.

4e tip: Kabelmanagement

Voor het werken zal je waarschijnlijk verschillende elektronische apparaten nodig hebben en heb je verlichting nodig. Deze elektronische apparaten hebben kabels nodig om het te doen en deze zal je dus ook hebben op de thuiswerkplek. Kabels zijn op zich geen probleem, maar het kan wel rommelig ogen als je er niks mee doet. Daarom is het handig om aan kabelmanagement te doen. Dit kan je doen met kabelgoten en kabelbinders. Er zijn bepaalde mooie kabelgoten te krijgen die je kan monteren aan het bureau of aan de muur. Hier kan je de kabels langs laten gaan en zijn ze dus uit zicht. Kabelbinders zorgen ervoor dat je meerdere kabels aan elkaar kan maken. Zo heb je heel overzichtelijk welke kabel bij welk apparaat hoort. Dit kan ideaal zijn als je een apparaat weg moet halen of als een apparaat het niet meer doet.

Gerelateerde artikelen

Is het leven in Spanje goedkoper dan in Nederland?

Laminaat kopen? Bezoek Mijnvloeropmaat.nl

De beste loodgieter uit Amersfoort