4 Tips tegen stress

4 Tips tegen stress

De beste tip tegen stress is om jezelf regelmaat de tijd te gunnen om te ontspannen. Plan een middagje vrij en ga iets leuks voor jezelf doen. Even ontspannen hoeft niet lang te duren, het belangrijkste is dat je even een momentje voor jezelf pakt. Ontspannen helpt je beter met spanningen en dus stress om te gaan. Wij hebben een paar snelle tips voor je om even te ontspannen, al is het maar een half uurtje.

Adem eens door je buik

Je zult nu vast en zeker roepen, ja maar dat doe ik toch? Klopt, elke ademhaling voel je in jouw buik, maar ben je ook jezelf daar van bewust? Je ademhaling is een belangrijk onderdeel van je lichaam wat mensen te snel vergeten. Ga eens rustig zitten op een stoel, billen tegen de leuning en leg je hand op je buik. Ogen dicht en focus jezelf op je ademhaling. Adem diep in en voel je buik, vast houden 2 seconden en langzaam de adem loslaten. Wees je bewust van de beweging die je buik maakt en dus van je hele ademhaling

Pak de kleurpotloden

Nee je bent nooit te oud om te kleuren. En of je dit nu doet met een kleurboek of kleurplaat, of dat je een schilderij uit de losse pols creëert, kleuren ontspant. Tegenwoordig zijn er zelfs speciale kleurboeken voor volwassene. Gedachten op nul en even kleuren. Je zult merken dat de spanningen naar de achtergrond verdwijnen en je een stuk rustiger wordt.

Pauze na elke klus

Of je nu in huis bezig bent met het huishouden of verbouwen, op je werk zit of met andere dagelijkse beslommeringen bezig bent, er is 1 gouden regel. Doe na elke klus even niets. Rond de klus af en sta op voor een kopje koffie, of doe even iets voor jezelf. De regelmaat is dus klus, tijd voor jezelf, klus, etc. Dit hoeven geen lange momentjes te zijn, maar ze zijn wel heel erg belangrijk. Is de klus een langlopend project? Deel het dan voor jezelf op in delen, of zet de wekker. Neem na elke 2 uur pauze.

Luister naar muziek

Muziek heeft betekenis en kan ontzettend goed werken als je wilt ontspannen. Ga er eens goed voor zitten en luister naar de tekst, luister naar de klanken en geniet. Gewoon ogen dicht en mee neuriën, het kan zo ontspannend werken. Muziek, en dan vooral de tekst, kan ook motiverend werken. Het kan je bijstaan bij het verwerken van verdriet, of juist als je verliefd bent. Muziek geeft vaak een woord aan je gevoel. Wat je soms zelf niet kan zeggen kan muziek wel. Dansen op muziek is natuurlijk ook een goede manier om te ontspannen. Gordijnen dicht en bewegen maar, laat je helemaal gaan, je zult merken dat je er een stuk vrolijker van word. Dans, playback, zing mee, alles mag zolang de spanningen maar verdwijnen en je even de stress helemaal bent vergeten. Succes!

 

Groet bijnierklachten.nl

 

https://www.bijnierklachten.nl/hoe-weet-ik-dat-ik-bijnieruitputting-heb/