De marketing van IKEA en andere woon winkels

Marketing is voor elk bedrijf belangrijk, zo ook voor de Ikea en andere grote woonwinkels. Jaarlijks word er veel budget aan reclame besteed en een goede marketing strategie uit gedacht. Je kent ze vast wel de reclames op televisie van de Ikea waar ze laten zien hoe je met een Ikea keuken ineens een totaal andere sfeer schept voor een kleine prijs. Maar hoe werken die reclame campagnes nu eigenlijk?

Het nut van reclame maken

Reclame maken is belangrijk voor een bedrijf en hoe groter de winkel of winkelketen, hoe meer er elk jaar te besteden valt aan reclame. Dit kunnen reclames zijn op de televisie, maar ook radio en gratis magazines, zoals de Ikea deze heeft, vallen onder de noemer marketing.

Met een goede reclame campagne weet men de klant te triggeren om de winkel te bezoeken. En je hebt het vast zelf al wel eens ervaren: je gaat voor dat ene tafeltje naar de Ikea en komt thuis met een tafeltje een nieuwe lamp en nieuwe Ikea gordijnen. Ook dat is een stukje marketing!

De juiste reclame op de juiste plaats

Wat erg van belang is, is dat de reclame op de juiste plek en het juiste moment wordt getoond. Zo zal er in een omgeving waar er veel kalk in de grond zit veel sneller een Amfa 4000 waterontharder worden gepromoot als in andere gebieden. Hij wordt hier immers ook vaker aangeschaft. 

Zo kun je dat voor veel meer producten bedenken. Het marketing van de woonwinkels is dus ook steeds bezig met het inventariseren van jouw gegevens, waar zoek je naar op internet en wie zoekt er naar. Man, vrouw, leeftijd, omgeving, het zijn allemaal factoren waar rekening mee wordt gehouden als er wordt nagedacht over een nieuwe reclamecampagne.

Het juiste moment van de reclame

Is het je wel eens opgevallen dat juist in het voorjaar je allemaal foldertjes krijgt van doe-het-zelf winkels met producten voor de tuin? De schuttingen zijn in de aanbiedingen of de folder van het tuincentrum toont je de mooiste Japanse Esdoorn of een plantenbak vol viooltjes. 

In het voorjaar gaan we nadenken over de tuin, doordat de zon steeds meer doorbreekt en we steeds vaker even de tuin in lopen. Dit zijn de ideale momenten om een advertentie voor de tuin te lanceren. Zo zou je dit voor veel meer producten kunnen bedenken. Denk maar aan de gourmetstellen rond kerstmis, de vakantie aanbiedingen rond april en mei, als iedereen vakantiegeld ontvangt, of de zwembaden in de warme zomermaanden. Wanneer is het dus tijd om jouw reclamecampagne te lanceren?