Escooters in Nederland

In Nederland bestaat er veel onduidelijkheid over het gebruik van de e-scooter. Zo zou de e-scooter onveilig zijn. Vaak wordt er zonder de juiste expertise een oordeel gegeven. Het ontbreekt simpelweg aan specialistische kennis. We staan nog aan het begin van een ontwikkeling en vergeleken met een 100 meter loop hebben we misschien wel meter 2 bereikt. De race is nog lang niet voorbij.
 
Hoe werd de auto in 1887 gezien nadat Carl Benz in 1886 een patent aanvroeg voor zijn “voertuig met benzinemotor”? Was het mogelijk om het potentieel op dat moment te voorzien?
 
Het vervangen van lopen of het laten staan van de fiets op de weg helpt niet bevordelijk voor de verkeerssituatie. We weten echter dat het merendeel van de autoritten in stedelijke gebieden voornamelijk van korte duur is. Dus het potentieel is er. De laatste Mc Kinsey studie geeft hierover informatie.
 
Er zijn ook eerdere studies uit de VS geweest. Alleen cijfers uit de VS zijn slechte argumenten, omdat het gebrek aan vergelijkbaarheid onmiddellijk naar voren wordt gebracht. In de VS hebben ze veel minder fietspaden dan in Nederland. Gekochte E-scooters zijn niet hetzelfde als huurscooters van aanbieders die ze aanbeiden. Het doel van het gebruik varieert van een tijdelijk vakantievoertuig tot een dagelijkse begeleider. Je kunt geen huurscooter meenemen op vakantie met een camper.

 

Deskundig advies over escooters

 

 

Natuurlijk is informatie van internet belangrijk want er zijn in principe maar een paar speciaalzaken in Nederland. Dus de informatievoorziening is vrij schaars. Zelfs e-scooter testrapporten hebben aanzienlijke tekortkomingen. Daarnaast zijn de meeste testrapporten over e-scooters op het internet meestal niet meer dan herschreven productbeschrijvingen. Het internet is geen vervanging voor testritten en advies van experts ter plaatse.
 
Er zit een groot verschil in het escooter vermogen ook al staat het misschien duidelijk vermeld. Het vermogen in de praktijk kan altijd afwijken. Een manier om je batterij langer goed te houden is om de batterij alleen opladen als deze leeg is. De accu moet in een oplaadbereik van 30 tot 80 % van de accucapaciteit worden gehouden. Dit is het beste voor de accu. Alcohol- en drugsgebruik is zeer gevaarlijk op een e-scooter, omdat het heel gemakkelijk is om de controle over het stuur en dus over het hele voertuig te verliezen wanneer men bedwelmd raakt. Alcohol- en drugsgebruik kan leiden tot intrekking van het rijbewijs en zeer zware straffen.
 
De positie van het voeteneind ten opzichte van het midden van de as is belangrijk. Pedaalscooters zonder elektromotor hebben meestal een laaghangend voeteneind. Dit verhoogt de stabiliteit tijdens het rijden. Hoe hoger de treeplank is (omdat de accu er meestal onder moet liggen), hoe hoger de rijsnelheid moet zijn om de rijstabiliteit door het gyroscopische effect (gyroscopische krachten) te vergroten.