The Alternative
Image default
Marketing

Voordelen en nadelen van online marketing

De term “online marketing” is in principe een verzamelnaam voor alle marketingpraktijken die op internet (online) worden ingezet. Het grotendeel van de bedrijven gebruikt online marketing om een boodschap over zijn merk, product of dienst te delen via online kanalen. Deze boodschap wordt via deze manier op een effectieve, meetbare wijze gedeeld met zijn potentiële klanten die op het internet naar hun wensen en behoeften zoeken. Voorbeelden van online marketing zijn het gebruik van e-mail, social media, advertenties in de zoekresultaten en het verbeteren van de natuurlijke vindbaarheid in populaire zoekmachines. Je kunt online marketing ook uitbesteden bij Doelbewust.  Met andere woorden: veel opties om te overwegen als bedrijf zijnde… Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen en nadelen van online marketing?

 

Voordelen:

Het eerste voordeel zit hem in het woord “online”. Het internet is in principe voor ieder individu toegankelijk en over het algemeen zijn de serverkosten voor een bedrijf relatief laag. Het internet biedt zoals hierboven gezegd de mogelijkheid om het bedrijf te promoten via sociale kanalen en online advertenties. Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat leads via bloggen, sociale media en zoekmachineoptimalisatie 61% goedkoper zijn dan de traditionele leads. Denk hierbij aan het besparen op kosten als bijvoorbeeld het afdrukken van posters, het distribueren van deze posters en de kosten die gemaakt moeten worden bij het ophangen. Door het toepassen van online marketing worden deze kosten bespaard en wordt er voor minder geld een hoger rendement behaald. 

Een ander voordeel van online marketing is de mogelijkheid om de precieze doelgroep te kunnen bereiken met jouw advertentie campagne. Het mooie aan het internet is dat er veel meer dan je denkt wordt bijgehouden door de meest gebruikte zoekmachines. Iedereen die het internet gebruikt staat op het web geregistreerd met een bepaald profiel met daarin alle uitgevoerde zoekopdrachten, interesses, demografische gegevens etc. Door deze registratie kunnen bedrijven de exacte doelgroep benaderen. Stel je voor je bent een bedrijf met een volledig aanbod aan spelcomputers. Door middel van een advertentie langs de snelweg betaal je voor het volledige bereik van alle voorbijgangers, terwijl misschien het overgrote deel van de voorbijgangers niets met spelcomputers te maken heeft. Via online marketing is het mogelijk om en gerichte advertentiecampagne te starten en daarmee precies de doelgroep te benaderen die gezocht wordt en wordt er dus opnieuw een hoger rendement behaald. 

Nadelen:

In tegendeel van de voordelen bevat online marketing ook enkele nadelen… Het eerste nadeel is dat online marketing veel tijd kost. Meer dan 60% van de online marketeers geeft aan minstens 6 uur per dag aan online marketing activiteiten te besteden. 1 op de 3 online marketeers zegt zelfs dat ze dagelijks meer dan 11 uur per dag online zijn. Dit betekent dat het misschien niet veel kost om een marketingcampagne in financieel opzicht operationeel te krijgen, maar je moet wel een investering doen als het om tijd gaat. Voor zelfstandig ondernemers is dit een valkuil, maar ook voor de groteren bedrijven die extra kosten moeten maken om het uurloon van de marketeers te betalen. 

Een ander nadeel van online marketing is de kans op negatieve reacties die internetgebruikers te zien krijgen. Online marketing zal, zoals bij de voordelen genoemd, veel mensen aantrekken binnen een gerichte doelgroep. Het enige probleem is dat waarschijnlijk niet iedereen altijd positief zal reageren op de aangeboden producten of diensten. Er zullen negatieve reacties zijn, vooral van mensen die mogelijk het gevoel hebben dat uw merk hen op een of andere manier onrecht heeft aangedaan.