The Alternative
Image default
Internet marketing

Wat heeft SEO, SEA en content marketing met elkaar te maken?

SEO, SEA en content marketing zijn drie nauw verwante digitale marketingpraktijken die de afgelopen jaren in populariteit zijn toegenomen.

Wat is SEO?

SEO, ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie, is het proces waarbij de inhoud van een website (of webpagina) in aanmerking komt voor plaatsing op de eerste pagina’s van grote zoekmachines zoals Google en Yahoo! De pagina’s waar je op terecht komt wordt ook wel de Search Engine Ranking Page, of SERP genoemd.

Nadat ze daar zijn geplaatst, zullen websites meer organisch verkeer ontvangen van mensen die op zoek zijn naar informatie over die onderwerpen.

Waarom heet het organisch verkeer?

Het woord organisch betekent dat het voor een lange termijn is. Het kan namelijk zo zijn dat je jarenlang hoog in Google staat, zonder dat je hier veel aan hoeft te doen. Dit is dan ook het grote verschil met SEA.

Wat is SEA?

SEA staat voor ‘search engine advertising’, wat verwijst naar betaalde advertenties die naast resultaten op zoekmachines verschijnen wanneer iemand op specifieke zoekwoorden zoekt.
Je betaald bij SEA vaak per klik. Hoeveel je betaalt wordt bepaald aan de hand van een veiling. Hierdoor betaal je voor populaire zoekwoorden een stuk meer dan voor minder populaire zoekwoorden.

Wat is content marketing?

Content marketing is het proces van het maken en publiceren van inhoud die is ontworpen om klanten of gebruikers aan te trekken, te binden en te behouden.

SEO en SEA zijn dus onderdeel van content marketing. Content marketing is echter breder aangezien het ook gaat om het maken van content en het maken van een strategie om deze te distribueren.

In een goede content strategie wordt er zowel rekening gehouden met SEO als met SEA, maar eventueel ook met social media advertising. Meer over content marketing vind je in deze uitgebreide content marketing hub geschreven door niemand minder dan Brian Dean van Backlinko.