The Alternative
Marketing

Wat is het verschil tussen een SEO copywriter en tekstschrijver?

Je hebt SEO tekstschrijvers en SEO copywriters. Vaak doen ze hetzelfde; teksten schrijven die goed opgepakt worden door de zoekmachines. Logisch ook dat de termen dan vaak door elkaar gehaald worden. Logisch, maar niet terecht. Want er zit wel degelijk verschil in een tekstschrijver en copywriter kúnnen doen!

 

Dit doen een SEO tekstschrijver

Een SEO tekstschrijver schrijft teksten voor SEO. What’s in a name, right? Het houdt in dat hij of zij teksten schrijft die geoptimaliseerd zijn voor bepaalde zoektermen of keywords. Dat betekent onder andere dat die termen op de juiste plekken terugkomen, in de juiste hoeveelheid en evenredig door de tekst heen zijn verspreid en dat er technische elementen als alt-teksten, meta descriptions en SEO titels ook correct worden ingevuld. Door dit allemaal slim in te vullen, snappen de zoekmachines precies waar de teksten over gaan en zou je in theorie goed kunnen ranken en een paar mooie hoge posities in Google kunnen behalen.

 

En dit doet een SEO copywriter

Een SEO copywriter schrijft ook SEO teksten – en met dezelfde optimalisatietechnieken als de SEO tekstschrijver. Het verschil zit ‘m in de aard van de content. Waar een tekstschrijver zich bezighoudt met ‘gewone’ teksten of informatieve artikelen, is de copywriter juist specialist in wervende teksten. Hij of zij weet dus niet alleen geod vindbare teksten te maken, maar je bezoekers ondertussen ook nog te overtuigen om contact op te nemen, offertes aan te vragen of om direct een product of dienst af te nemen. Daarvoor gebruikt een SEO copywriter dus ook allerlei beïnvloedingstechnieken. Denk aan de principes van Cialdini of aan een analyse van de customer journey waaruit blijkt dat bezoekers later (of soms eerder) pas ontvankelijk zijn voor het aanbod.

Is de een beter dan de ander?

Nee. Maar je zet ze wel voor verschillende doeleinden in. Wil je meer bezoekers? Dan kun je vaak prima uit de voeten met een SEO tekstschrijver. Wil je echter dat die bezoekers ook nog daadwerkelijk actie ondernemen en jouw bedrijf/website ook leads, klanten of omzet opleveren? Dan heb je misschien toch een SEO copywriter nodig om die bezoekers slim te overtuigen (= converteren).

Dus dat is het verschil tussen een SEO tekstschrijver en -copywriter.